Jak podaje Centralny Port Komunikacyjny (CPK) na swojej stronie internetowej, planowana modernizacja linii kolejowej oraz budowa obwodnicy przyczynią się do znacznego skrócenia czasu przejazdu pociągów z Kalisza do Poznania i Warszawy.
Przez ponad rok, CPK we współpracy z reprezentantami miasta Kalisz, pracowało nad strategiami, które miałyby na celu rozbudowę systemu kolejowego oraz wyznaczenie trasy nowej obwodnicy. Wszystko to z myślą o lepszym zaspokojeniu potrzeb mieszkańców i pasażerów korzystających z transportu publicznego. Jak zapewniła spółka, szczególnym impulsem do rozpoczęcia tych działań była decyzja o umieszczeniu Kalisza na trasie „Y” dla Kolei Dużych Prędkości, którą obecnie buduje CPK. Nowa linia połączy cztery największe polskie miasta na pięć możliwych.
W procesie konsultacji udział wzięli przedstawiciele lokalnego urzędu miasta Kalisz, sektora kolejowego, urbaniści oraz specjaliści ds. transportu. Efektem ich współpracy jest koncepcja zagospodarowania przestrzennego, która – jak utrzymuje CPK – spełnia oczekiwania władz miasta Kalisz.
Wcześniej, CPK przedstawiła dwa potencjalne scenariusze działań. Pierwszy z nich polegał na wykorzystaniu już istniejącego dworca kolejowego w Kaliszu, przeniesieniu dworca autobusowego w nowe miejsce oraz rekonstrukcji układu drogowego na Szlaku Bursztynowym. Druga propozycja zakładała z kolei budowę nowego dworca kolejowego i dodanie ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego.