Decyzje o zatrzymaniach pociągów KDP w Kaliszu i 162 mln zł dofinansowania od Unii Europejskiej na rozbudowę

Roztrząsane są obecnie kwestie dotyczące ilości oraz typów pociągów Kolei Dużych Prędkości, które będą się zatrzymywać na stacji kolejowej w Kaliszu. Pomimo to, finanse na realizację budowy KDP w naszej okolicy już są zagwarantowane. I to w wysokości znaczącej. Spółka CPK otrzymała od Unii Europejskiej dofinansowanie o wartości 162 milionów złotych na trasę Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań.

Zdobycie przez nasz kraj tak dużej kwoty z funduszy unijnych jest dowodem uznania dla realizowanych przez nas projektów transportowych na arenie europejskiej. Fundusze te pozwolą nam na kontynuację prac modernizacyjnych i rozbudowy kluczowych dróg oraz połączeń kolejowych, takich jak Rail Baltica czy droga S17, a także inwestycji portowych. Cieszymy się, że wsparcie finansowe otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego, których łączna wartość dofinansowania przekracza 1,7 miliarda złotych, w tym projekt spółki CPK dotyczący opracowania dokumentacji projektowej dla trasy Sieradz Północny-Pleszew-Poznań. To kolejny etap w drodze do stworzenia nowoczesnej i zrównoważonej infrastruktury transportowej w naszym kraju – skomentował sytuację Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Projekt, który realizuje CPK, zakłada opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej, w tym uzyskanie wymaganych pozwoleń na budowę.

Plan ten został skonstruowany jeszcze przez poprzednią kadencję rządzącą i nazwany „szprychą nr 9”, którą kreśli trasa nr 85 Kolei Dużych Prędkości. Obecnie, nawiązując do słów premiera Donalda Tuska, określa się go mianem „igrek”, jednak niezmiennie realizowany jest wariant W9.